Ny blogg

Hejsan!
Jag kommer att flytta denna blogg till Nouw.com/IdaWetterhall och hoppas att det kommer gå lättare att ladda upp bilder där så ni inte behöver komplettera med Instagram.

Instagram: Idawetterhallworldwide
Ny Blogg: Nouw.con/IdaWetterhall

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 2675423862"

Kakamega regnskog

I helgen har vi varit i en regnskog som heter Kakamega och är Kenyas enda regnskog. Vi bodde på ett jättefint guest house och vår tur i skogen tog 4 timmar. Vi gick 1.1 mil! Sen tog jag och Jennifer Löpet de sista minuterna. I regnskogen var det fuktigt och klibbigt. Var även lite rädd för att det skulle komma farliga ormar för det finns det där. Det var supermysigt att träffa de andra tjejerna igen men vi hade dock inga bra Guider. Först körde dem en omväg på ca 2 timmar (säkert mer) det skulle ta 2 timmar att köra det och det tog ca 5 timmar. När vi sedan dagen efter skulle betala ville Guest houset ha dubbelt så mycket som var sagt, vilket kom som en chock för det blev dyrt men vi betalade ändå det priset vi fått. När vi sedan åkte till Kisumu för att åka ut på Lake Victoria som är en sötvatten sjö mellan Kenya, Uganda och något mer land jag ej kommer ihåg. Det är den näst största i världen. När vi sedan skulle åka till en Marknad hittade återigen inte guiderna och vi åkte till en anna men den va lika bra och vi var nöjda. När kvällen närmade sig längtade vi alla hem till våra egna sängar och skönt nog var det vara 1,5 timme hem, trodde vi! Det tog 4 timmar hem för återigen körde Guiderna fel väg och sedan skulle dem ha dubbelt betalt vilket vi också vägrade så nu väntar vi på att han som bokade hela trippen åt oss ska höra av sig. Men trots alla omständigheter har vi ändp haft kul! För det här jag verkligen med detta härliga gäng! Ångrar inte en sekund att jag åkte med till Kenya! ❤ fler bilder på instagram: idawetterhallworldwide går ej att ladda upp bilderna hör typ. 

Fredag

Hello! 

Lite sen med uppdateringen men det har varit mycket och jag har varit sjuk. I fredags var vi tillbaka i Middle-class. Jag hade med mig stora kameran vilket resulterade i väldigt fina bilder! På kvällen kom tjejerna från medfak (medicinarna) hen till oss och vi beställde mat. Ni får kolla mer på mitt instagramkonto: Idawetterhallworldwide  för det går ej att ladda upp bilderna här. 

Snart fredag

Karibuni! 


Denna veckan har ej varit bra dem heller... jag har varit sjuk väldigt mycket ned förkylning, huvudvärk och halsont. Jag är också väldigt hes, så söta dem är,på skolan som ber för oss som blivit sjuka. MEN jag har faktiskt varit på praktiken måndag och tisdag! I tisdags fock jag gå dit själv, vilket resulterade i att jag började med vårt projekt "måla händer med vattenfärg och sedan trycka på papper". Det blev väldigt uppskattat av barnen. Jag körde även lite mini röris med min baby-class, sen blev jag inte av med dem, haha. Alla barn här på skolan är så söta! Men Det är verkligen annorlunda än i Sverige. Jag skulle tillexempel trösta en lite kille som slog i huvudet men då var det fel för han är ju "stor och stark kille" som ska lära sig medan det är okej för tjejerna att sitta i knät när dem slagit sig. Här kommer iallafall lite bilder, har även en film som kommer upp på instagram där jag heter Idawetterhallworldwide för alla praktiker och resor som komma skall. 

Kwa herini 😍 (just det jag har även börjat ta lite Swahili lektioner)

Måndag - frisk

Karibuni! 


Idag har jag och Jennifer varit i Middle-class. Det var väldigt intressant! Jag hade matte idag och barnen var väldigt duktiga på att räkna och på att sjunga. Asså ingenting chockar ju mig längre men läraren skrev upp mattetalen på tavlan och sedan fick barnen säga efter henne och skriva svaret på tavlan(dem gick alltså igenom alla talen först). När det var färdigt fick jag ropa upp barnens namn en efter en och sedan fick dem hämta sin bok hos mig för att sedan skriva ner talen i sin bok. Dem skrev alltså ner ALLA tal som stog på tavlan och sedan skulle dem räkna ut. När dem sedan blev klara kom dem till mig för rättning. När lektionen var klar skulle läxan skrivas ner. Det var precis samma process igen fast dem inte skulle skriva svaren(varför?). Här i Eldoret på Potters house har dem ett ämne varje dag och läraren bestämmer själv vilket ämne hen ska ha vilken dag och tid, dock måste dem se till att barnen klarar exams som är om 2 veckor! Ja du hörde rätt! Barn mellan 3-6 år har exams och sådan press på sig! 

Nog om det. På Potters har dem alltid 2h fri lek utan några leksaker så jag och Jennifer bestämde oss för att vara lite busiga och plocka ut några fotbollar, gick sådär. Vi fick dock ihop en Baby-class  (3-4 åringar) och spelade lite fotboll. Sedan gjorde jag lite "mini röris" vilket var uppskattat. 

Det var helt enkelt en bra dag!

Umbrella falls

Karibuni! 👋


I helgen var vi ca 30 minuter utanför Eldoret för att hajka till ett vattenfall. Vi gick i ca 10 min för att komma till Umbrella falls. Det va väldigt fint! Dock lite knepigt vissa gånger att ta sig runt för vi skulle ju självklart gå bakom vattenfallet och då var det på vissa ställen lite halt men det var ju inte i närheten av så halt som det blev i Hells gate. 

Kwa Herini! 🤓

Fruktmarknad

Karibuni! 


Idag har jag inte sovit hela dagen utan jag har solat, lärt mig lite Swahili och så följde jag med Lydia (hon som äger guest houset) Jennifer och Felicia till town. Vi gick runt lite där för att köpa frukt och vatten. Det är ju liiiite billigare här än i Sverige. Vi fick 3 mango, 3 avokado, 4 passion fruit, 8 bananer och 1/2 melon för 450 Ksh vilket bli ca 45 kr. Nu är jag dock helt slut så tänkte mest ligga och vila ikväll också för imon ska vi gå runt och kolla på vattenfall. Hoppas jag orkar det för jag vill verkligen och ska bli kul att träffa medicinarna igen 😍 

Nitakuwasiliana 

Turistsjukan

Jahaja då har man fått turistsjukan också! Har inte varit på praktiken sedan i tisdags och kommer inte gå på hela den veckan, tyvärr. Jag tar nya tag och laddar om till nästa vecka. Om jag har energi och mår bättre hänger jag med de andra för att vandra vid några vattenfall. Idag blir det sängläge och kanske att jag går ut lite på gården för Jennifer är också hemma idag. Lägger nog upp ett inlägg imon om barnens olika situationer här i Kenya, Kan bli intressant men lång läsning.


Krya på oss 😏

Första dagen på praktiken

Sådärja då var första dagen på praktiken gjord! Wow vad söta alla barnen är! Såklart vill alla röra en osv. Jag fick vara i Babyclass vilket var intressant, där lär dem sig räkna och skriva bokstäver. Jag får ofta hålla i Mattelektionerna även i Sverige och jag är sjukt dålig på matte. Men det jag gjorde idag var att räkna med dem upp till 5 och sedan skulle dem skriva av siffrorna 1-20. Barnen går fram till mig när dem blev uppropade och där fick dem räkna högt antingen själva eller tillsammans med mig. Det svåraste idag var att förklara så pedagogiskt som möjligt hur man skriver siffrorna en fyra ex. 1. Down, 2. Cross 3. Cut... enkelt ellerhur men hur förklarar man siffran 5 Eller 7? Barnen hade även rast i någon timme innan lunchen och då gjorde vi lite roliga övningar med dem eftersom barnen ej har några leksaker ute på gården.


En liten kille lånade lärarens mobil för att ringa till sin pappa som var iväg. Han berättade för pappan att idag hade han blivit "teached by a muzungo" haha han va så lycklig🤙det var så roligt att höra. 

I denna skolan kallar man barnen för "children" och lärarna för "teacher" och sedan deras namn ex. " Teacher Ida". Nu ska jag ladda om inför imon då ska vi till simhallen. 

Over and out

Beställde ett armband som jag själv designade med Sverigeflaggan och Kenyanska flaggan
Mitt namn kom med också..40 kr kostade det
Uppradade och nervösa inför första dagen!
Babyclass 3-4 åringar
Toppclass 5-6 åringar redo att börja 1an småningom
Alla barnen blandade
Höll i en samling på "rasten"

26/6-2017

Idag har vi varit uppe i bergen i en by som heter Iten, därifrån kommer många duktigtiga Kenyanska löpare. Det var väldigt speciellt att komma dit! Det var nästan lite överdrivet artiga men det kanske är kulturen. Jag hade jättetrevligt men det kändes överdrivet. Dem va extremt tacksamma och bad mycket till Gud för oss, vilket var gulligt! Vi besökte även där en skola och denna skola var väldigt risig och behövde verkligen rustas upp så vi hade med oss skrivböcker. Jag förklarade hur vi gjorde på förskolan i Sverige och det märktes verkligen att dem lyssnade och tog till sig vad som sades. Vi fick en välkomnade dans där vi även fick joina. Därefter fick vi lite lunch i form av Ugali, ris, kyckling och spenat. Efter maten spelade vi fotboll med barnen som även dem fick en av fotbollarna jag har med mig. 


Vi hade även Lunch med rektorn på skolan och IMON BÖRJAR PRAKTIKEN!!!! WOW I'M SO EXCITED! 

Babyclass 3-5 år
Frukterna på Swahili
Tillbaks till skolbänken
Vi besökte rift Valley utsiktspunkt

Eldoret

Karibunee! 


Nu är vi i Eldoret och har det bra. Boendet är helt nytt men tyvärr inte färdigbyggdt då hon trodde vi skulle komma på tisdag så vi har gett lite tips osv. Detta hörni kommer bli bra! Imon ska vi till en by där det är många kända Kenyanska löpare som är därifrån. 

Maasaiby

Karibu!

I Maasai Mara hade vi inget Wifi eller vatten i duschen så jag får sammanfatta våra senaste dagar. Har precis skaffat mig ett SIM kort så jag fått lite Internet och kan ringa här, vi ska ju faktiskt bo här i 4 veckor till. Boendet + Wifi kommer kosta oss 40 0000 ksh vilket är 3400 kr för 1 månad. Helt okej med tanke på att stället är helt nytt, så vi har bra standard ändå. 

Maasai Mara: 
Är en maasai by där det bor Maasaier. Lite info om Maasaier: 
20 familjer i varje samhälle

Kvinnorna: barnen, bygger hus av kobajs som tar ca 1 månad, hämtar vatten, säljer saker.

Männen: ta hand om djuren, döda lejon för att bli man,



Dricker mjölk blandat med koblod. När vi gick runt i en by var det ganska äckligt, det var kobajs överallt. Vi fick gå in i ett hus och där berättade dem om sitt liv för oss.

Vi fick en välkomnade dans som avslutades med en tävling om vem som kunde hoppa högst.



Åkte sedan till ett hotell för att det var midsommar och tog ett glas vin. Här kommer lite bilder 😊 enjoy 

Safari

Vi har varit på Safari!!!! Och wow vilken  tur vi haft med alla djur vi fick se!! Det är väldigt ovanligt att man ser så många olika djur som vi gjorde på en och samma dag. Vi hade också vår oroligt duktiga Chafför Isaak som hängt med oss ända från Nairobi. Han lyckades alltid köra förbi de andra bilarna vilket gjorde att vi fick så bra foton som möjligt och min kamera är otroligt bra! 

Vi hade picknick mitt i parken och ca 100 meter bort fanns det nyfikna giraffer. Lite läskigt att äta mitt bland alla djur!
 
Vi såg Leopard, geopard, elefant, lejon, flodhäst, och massa andra djur..ni får kolla på bilderna helt enkelt.



Vårt tält var väl inte jättebra, vi hittade spindlar och tusenfotingar när vi skulle sova så första kvällen hörde kompisarna oss skrika och andra kvällen hörde Maasaivakten oss och kom, haha. Men det var spännande. Vilken bra avslutning innan 7h i bil till Eldoret! 

Elsamere

Hej hej! 


Idag har vi förflyttat oss till elsamere och det heter så pga ett par hittade 7 lejon som blivit skjutna av tjuvjägare och under dem fanns en lejonunge som dem döpte till Elsa och tog hand om i flera år innan dem placerade om henne i det fria.  Innan vi kom till Elsamere åkte vi båt för att leta efter flodhästar och visst såg vi många flodhästar och fåglar. Därefter skulle vi cykla i Hells gate och idag var det sjukt varmt så vi tog på oss shorts och linne. På vår cykeltur såg vi Zebror, bamboos, giraff, bufflar med mera helt i det fria och bara en cykel emellan. När vi kom fram till Hells Gate började vädret bli sämre men vi fick ändå kolla på utsikten och gå ner i ravinen dock började deg spöregna så vi fick skynda oss att gå igenom allt. Vi fick gå på stenar som blev väldigt hala tillslut, vilket äventyr vi var med om och vilken härlig grupp vi är. 

Bilder kommer imon eller om några dagar då jag har bättre wifi, går ej att ladda upp bilen :( 

Kibera

En liten text om bilderna igår: 

Vi besökte musikproduktionsprojektet Wayo Wayo och fick träffa kändisen Shamir som kommer från Kibera och lärde sig om musik på Wayo Wayo och nu är en stor artist i Kenya (Kolla in en av hans låtar- https://youtu.be/cHHkjRx2Df8).

Efter det gick vi vidare till en klinik där managern gav oss en rundvandring. De hade brist på vissa läkemedel så vi gav bidrag från dennay insamling så de kunde bygga på sitt lager. I Kibera är vanliga sjukdomar olika infektioner såsom malaria, HIV och dess följd infektioner, diarré, brännskador, skador av olyckor och smärttillstånd av det.

Efter kliniken besökte vi ett daghem/barnhem där två kvinnor från Kibera helt passionerat utan att få något igen dedikerat sitt liv åt att göra tillvaron bättre för cirka 40-50 barn. Dit gav vi en hel del insamlade barnkläder, filtar, gosedjur och även pengar som de fick använda till det de var i behov av. Det mest uppskattade och högsta jublet var dock när vi kom tillbaka med massa mangos, bananer och avokados. De var en glad skara barn vi fick träffa!:)

Tillsist besökte vi ett stort community project för att engagera barn och ungdomar med sportaktiviteter såsom fotboll, hopprep och volleyboll för att hålla de borta från kriminalitet och droger. De höll till på en skola i Kibera och vi mötes av en stor och nyfiken skara barn. Där lämnade vi alla insamlade fotbollsskor, träningskläder mm. Dock var det otroligt många som inte ens hade några hela vanliga skor och fotbollar är det dåligt av. Vi fick se dem spela med ihopsnörade plastpåsar och barnen pratade om att de önskade sig hela fotbollsskor. 

Sammanfattningsvis- Det finns otroligt mycket att göra i Kibera för att förbättra förutsättningarna för otroligt många barn, men vi upplevde samtidigt hopp och mötes av glädje. 

Tack till alla er som swischat mer information finner ni på länken nedanför om vad vi gör, vart pengarna går och hur ni kan hjälpa till att bidra.  

Insamling i Nairobi och Eldoret